Miksi olen toimintaterapeutti?
Omasta lapsuudestani muistan parhaiten loputtoman ilon ja jännityksen leikeistä, joita kavereiden kanssa leikittiin. Olin lapsi, jonka elämässä tapahtui ikäviä ja ahdistaviakin asioita, mutta onneksi sain myös lähes rajattomat mahdollisuudet leikkiä. Leikkimistä tuettiin antamalla käyttää tiloja ja tavaroita leikkiä varten, ja sallimalla enemmän kuin kieltämällä. Mummolan vintti oli meidän sisarusten toinen maailma, oma Narniamme.
Oxford Dictionaries (www.oxforddictionaries.com) määrittelee sanan playfulness kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:
“The quality of being light-hearted or full of fun”. Leikki kuvastaa ihmisen kehitysvaihetta. Aikuisetkin leikkivät, mikäli heillä on siihen mahdollisuus ja energiaa. Aikuisten leikillisyys voi olla vaikkapa pukeutumista haluamallaan tavalla, leikitellen, hauskaa yhdessäoloa ystävien kanssa tai flow-tilaan pääseminen harrastuksensa parissa. Toivon, että kaikilla aikuisillakin on tilaa ja energiaa toteuttaa leikillisyyttä elämässään omilla tavoillaan, koska se on dynaaminen voimavara niihin aikuisuuden velvollisuuksiin, joita meillä kaikilla on täytettävänämme.
Leikkiä on tutkittu valtavasti eri tieteenalojen näkökulmista. Leikistä on olemassa monenlaisia määritelmiä ja sen tarkoituksesta ja merkityksestä todella paljon tutkimuksia. Selvää on, että lapsi leikkiessään harjoittelee elintärkeitä taitoja tulevaa elämäänsä varten. Leikin myönteiset ja elintärkeät kehitysvaikutukset eivät kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan ovat riippuvaisia siitä, mitä lapsi leikkii ja millaista vuorovaikutusta siihen liittyy. Erilaiset kehitykselliset poikkeavuudet saattavat monillakin
tavoilla rajoittaa lapsen kykyä leikkiin ja vuorovaikutukseen, tai aistikäsittelyyn liittyvät säätelypulmat
saattavat värittää lapsen kokemusta aiheuttaen näin epätarkoituksenmukaisen tulkinnan ja käyttäytymisen
suhteessa lähiympäristöön ja vuorovaikutuksellisiin elementteihin.
Toimintaterapeuttina hartain toiveeni ja tavoitteeni on auttaa lasta löytämään leikin maailma ja toimimaan siinä yhdessä muiden kanssa. Sieltä saamiensa taitojen avulla toivon hänen kasvavan aikanaan aikuiseksi elämään itselleen merkityksellistä elämää, jonka tarjoamia kokemuksia hän osaa etsiä ja ottaa vastaan, ja pystyy jakamaan näitä hetkiä itselleen tärkeiden ihmisten kanssa.
Oxford Dictionaries (www.oxforddictionaries.com) määrittelee sanan playfulness kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:
“The quality of being light-hearted or full of fun”. Leikki kuvastaa ihmisen kehitysvaihetta. Aikuisetkin leikkivät, mikäli heillä on siihen mahdollisuus ja energiaa. Aikuisten leikillisyys voi olla vaikkapa pukeutumista haluamallaan tavalla, leikitellen, hauskaa yhdessäoloa ystävien kanssa tai flow-tilaan pääseminen harrastuksensa parissa. Toivon, että kaikilla aikuisillakin on tilaa ja energiaa toteuttaa leikillisyyttä elämässään omilla tavoillaan, koska se on dynaaminen voimavara niihin aikuisuuden velvollisuuksiin, joita meillä kaikilla on täytettävänämme.
Leikkiä on tutkittu valtavasti eri tieteenalojen näkökulmista. Leikistä on olemassa monenlaisia määritelmiä ja sen tarkoituksesta ja merkityksestä todella paljon tutkimuksia. Selvää on, että lapsi leikkiessään harjoittelee elintärkeitä taitoja tulevaa elämäänsä varten. Leikin myönteiset ja elintärkeät kehitysvaikutukset eivät kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan ovat riippuvaisia siitä, mitä lapsi leikkii ja millaista vuorovaikutusta siihen liittyy. Erilaiset kehitykselliset poikkeavuudet saattavat monillakin
tavoilla rajoittaa lapsen kykyä leikkiin ja vuorovaikutukseen, tai aistikäsittelyyn liittyvät säätelypulmat
saattavat värittää lapsen kokemusta aiheuttaen näin epätarkoituksenmukaisen tulkinnan ja käyttäytymisen
suhteessa lähiympäristöön ja vuorovaikutuksellisiin elementteihin.
Toimintaterapeuttina hartain toiveeni ja tavoitteeni on auttaa lasta löytämään leikin maailma ja toimimaan siinä yhdessä muiden kanssa. Sieltä saamiensa taitojen avulla toivon hänen kasvavan aikanaan aikuiseksi elämään itselleen merkityksellistä elämää, jonka tarjoamia kokemuksia hän osaa etsiä ja ottaa vastaan, ja pystyy jakamaan näitä hetkiä itselleen tärkeiden ihmisten kanssa.